PRESSEMEDDELELSE

Vejle den 30. april 2019

 

Første dansker nogensinde bag Nations Cup bane i udlandet

For første gang nogensinde skal dansker bygge springbanen til Nations Cup i udlandet. Ugen efter er han på hjemmebane, når han står bag samtlige internationale springklasser ved Equitour Aalborg hos Helgstrand Academy

 

Det er med en vis portion sommerfugle i maven, at den nordjyske banebygger, Bo Bak Andersen, har taget imod en invitation fra det internationale rideforbund, FEI. Som den første danske banebygger nogensinde skal han bygge banen, når nogle af verdens bedste springryttere skal dyste i 1. afdeling af den internationale holdturnering Nations Cup i Drammen i Norge.

”På dressursiden klarer vi os utroligt godt set med internationale briller, men på springsiden er vi desværre en lille nation. Det afspejler sig også i brugen af officials, og mens dressurdommerne er hyppigt brugt til de største internationale stævner, f.eks. OL, har det haltet bagefter på springsiden. Jeg er derfor utrolig glad for, at jeg nu får chancen”, siger Bo Bak Andersen, der har været international banebygger siden 1985.

 

En udfordrende bane

Ugen efter skal Bo Bak Andersen fra Frederikshavn bygge samtlige springbaner ved det internationale stævne, Equitour Aalborg, hos Helgstrand Academy i Uggerhalne, herunder 2. afdeling af Nations Cup.

Der er tilmeldt 13 nationer til Nations Cup, som rides over 2 runder, og hvert hold består af 4 ryttere. Succeskriteriet for Bo Bak Andersen er 8 – 13 fejlfri ryttere efter 1. runde og 5 – 6 fejlfri efter 2. runde, hvor kun 8 hold går videre. Og Bo Bak Andersen har flere muligheder, når han vil udfordre hest og rytter.

”De fleste afstande mellem springene giver sig selv, men et par gange i løbet af banen skal rytteren f.eks. tage stilling til, om han vil ride 5 eller 6 galopspring. Jeg kan vælge materiale, der er optisk svært for heste – dvs. bomme i f.eks. lyseblå uden kontrastfarver. Tempoet i Nations springningen er desuden 400m/min, hvilket gør tiden til en afgørende faktor, fordi det er sværere at ride en stor bane i et højt tempo, når hesten samtidig skal være i balance”, siger Bo Bak Andersen.

 

Fejl fordelt på hele banen

Bo Bak Andersen vil gerne have fejlene fordelt på hele banen og ikke på et enkelt spring, men det er en udfordrende opgave selv for en garvet banebygger.

”Banen i Uggerhalne er vanskelig, fordi den måler 70x80 meter og dermed er næsten kvadratisk. Der mangler lidt længde for at kunne lave de lange afstande mellem springene”, fortæller Bo Bak Andersen, som også var banebygger ved Equitour Aalborg i 2018 og derfor kan bruge sidste års erfaring.

”Sidste år byggede jeg en bane, der var lidt for svær, og der kom lidt for mange fejl i trekombinationen – formodentlig pga. farvevalget på bommene. Det har jeg i baghovedet, når jeg laver skitserne i år”, siger Bo Bak Andersen, som

 

Bo Bak Andersen:

International banebygger siden 1985

Tidligere ponylandstræner i springning

Gift med Vibeke Degn Andersen. Sammen driver de Team Tuenvej i Frederikshavn

Far til berider og professionel springrytter Lars Bak Andersen